Newsletter

Nowości wydawnicze

.
Psychoedukacja

Psychoedukacja

Publikacja poświęcona jest zagadnieniom z zakresu...
zamów reklamę

W tym miesiącu w szkole

Ładowanie…

Zobacz więcej »

Kalendarz oświatowy
2014 - Sierpień
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
 
       
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

W tym miesiącu pamiętaj o:

zobacz wszystkie wydarzenia

Ksiegarnia taniej

Artykuły Przedszkola

 
scenariusz zajęć zintegrowanych z wychowaniem fizycznym zabawy na plaży

Zabawy na plaży - scenariusz zajęć zintergowanych z wychowaniem fizycznym

10.06.2010
Artykuły.
Edukacja przedszkolna
Edukacja przedszkolna
 
Anna Pawlos-Wiśniewska

Pomoce dydaktyczne: karty zadaniowe z wykropkowanymi: piłką, łopatką, latawcem, widerkeim; ilustracje różnych aktywności (kąpiel w morzu, opalaniesię, budowanie z paisku, kopanie dołka na plaży, pisanie na komputerze, zabawa lalkami, jazda na rowerze, czytanie); marker, kartki formatu A4, tacki z piaskiem dla każdego dziecka, patyczki, przedmioty związane z plażowaniem, np.: piłka, łopatka, wiadro, grabki, foremki, sitko, okulary przeciwsłoneczne, kocyk, parasol ochronny, kapelusz słomkowy, balsam do opalania, koło ratunkowe, materiał w kolorze żółtym, trójkąt (instrument), karty z narysowanymi kropkami w różnych układach, każda w 2 egzemplarzach (format A6 lub mniejsze), kredki, muszla, nagranie CD z pogodną, spokojną muzyką i wesołą, skoczną muzyką, nagranie z szumem morza, odtwarzacz CD

 

Cele:

Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu

Zajęcia adaptacyjne organizowane są w przedszkolach nie tylko z myślą o dzieciach trzyletnich, lecz także o wszystkich tych, które po raz pierwszy mają przekroczyć próg placówki. więcej>>

 

  • Utrwalenie wiadomości na temat sposobów spędzania czasu wolnego nad morzem.
  • Doskonalenie umiejętności reagowania na określony sygnał (muzyczny, dźwiękowy, słowny).
  • Doskonalenie motoryki małej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne.
  • Doskonalenie umiejętności analizy sylabowej i głoskowej wyrazów.
  • Zachęcanie do wypowiadania się na temat wakacji, ulubionych zabaw plażowych.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania.

 
I. Przygotowanie

 

1. Doskonałym wstępem do zajęć związanych z plażowaniem są zabawy grafomotoryczne z wykorzystaniem tacek z piaskiem do rysowania. Pozwól dzieciom wykonać rysunki według własnego pomysłu – palcem, patykiem, drugą stroną kredki. Następnie wprowadź zadania kierowane, możesz pokazywać dzieciom, co mają narysować na dwa sposoby: prezentując gotowy obrazek albo rysując markerem na kartce papieru. Zacznij od prostych rysunków: słońce, kwiatek, domek, auto. Możesz rysować także fale na morzu, padający deszcz, chmury itp. Zapytaj dzieci, co jest fajnego w malowaniu palcami na piasku.

 

2. Przed rozpoczęciem realizacji scenariusza możesz pokazać dzieciom widokówki przedstawiające krajobraz nadmorski, barwne plaże, wakacyjne miejscowości, kurorty. Dzieci mogą opowiadać o własnych wakacjach, spędzanych nie tylko nad morzem.

 

3. Przed zajęciami ułóż w pobliżu tablicy przedmioty związane z plażowaniem: piłka, łopatka, wiaderko, grabki, foremki, sitko, okulary przeciwsłoneczne, kocyk, parasol ochronny, kapelusz słomkowy, balsam do opalania, koło ratunkowe i nakryj żółtym, nieprzezroczystym

Kontrola zarządcza w szkole

Kontrolę zarządczą  stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. więcej>>

 

materiałem.

 

4. Przygotuj tyle kart przedstawiających różny układ kropek (ziarenek piasku), ile jest dzieci, każdą w 2 egzemplarzach. Wrzuć je do kapelusza.

 

5. Wytnij obrazki z różnymi formami aktywności.

 

6. Odbij na ksero karty zadaniowe z wykropkowanymi obrazkami.

 

II. Przebieg

 

1. Powitanie – Zachęć dzieci do swobodnego spaceru po sali-plaży i poproś, aby wyobraziły sobie, że znajdują się nad morzem, gdzie podczas przechadzki spotykają znajomych. Włącz spokojną, pogodną muzykę, w rytm której dzieci chodzą w różnych kierunkach. Zwróć uwagę, aby na dźwięk trójkąta zatrzymały się, odwróciły się do najbliżej stojącej osoby i przywitały się z nią. Dzieci zbliżają swoje dłonie do dłoni kolegi, energicznie poruszają paluszkami, które są rozgrzewające, jak promyczki słońca i wypowiadają krótką formułę: „Witaj … (imię)”. Kiedy słychać muzykę, ponownie spacerują po plaży. Zabawę powtórz kilka razy. Poproś dzieci, by spróbowały podać jakieś oryginalne formuły powitalne, np. „Hejcia!”, „Hejo, hejo wakacje w pełni, niech się marzenie moje spełni!”, „Plum, plum, czy słyszysz morza szum?”.

 

2. Plażowe zagadki – Wskaż na żółty materiał ułożony w pobliżu tablicy i zwróć uwagę na przedmioty, które są pod nim schowane. Wyjaśnij dzieciom, na czym będzie polegała zabawa. Powiedz, że wiatr wiejący na plaży przykrył piaskiem różne przedmioty i poproś, aby dzieci odgadły (najpierw tylko za pomocą dotyku), co ukryło się pod piaskiem. Zaproś jednego z przedszkolaków, aby spróbował rozwiązać pierwszą zagadkę. Podpowiedzi mogą dotyczyć funkcji danego przedmiotu oraz jego wyglądu, ale nie można zdradzić jego nazwy. Jeśli dziecko odgadnie, jaki przedmiot ukrył się pod piaskiem, niech spróbuje:

 

  • podzielić jego nazwę na sylaby,
  • policzyć sylaby,
  • powiedzieć, jaka jest pierwsza, jaka kolejna, jaka ostatnia sylaba,
  • Ewaluacja wewnętrzna - propozycje działań

    Planowanie działań zespołu nauczycieli powinno uwzględniać, i często uwzględnia, procedurę ewaluacji. W trakcie oraz po zakończeniu działań ewaluacji wewnętrznej zdobywamy informacje o tym, jak osiągamy zaplanowane cele...więcej>>

  • to samo można zrobić z głoskami,
  • podać wyraz, który się rymuje z odgadniętym,
  • ułożyć zdanie z odgadniętym wyrazem,
  • przedstawić dany przedmiot w dowolnej, niewerbalnej formie, np. poprzez pokazanie, jak się z niego korzysta.
     

3. Uciekajcie od fal! – Zaproś dzieci do zabawy nad brzegiem morza. Poproś, aby ustawiły się w szeregu. Wskaż linę leżącą na podłodze przed dziećmi i wyjaśnij, że w zabawie będzie morską falą. Poproś o pomoc dwoje dzieci, które będą trzymały linę na końcach i przemieszczały się z nią w poprzek sali. Dzieci trzymające rozciągniętą linę zbliżają się do dzieci stojących w szeregu. Aby pokonać falę, należy przez nią przeskoczyć. Dzieci stojące w szeregu przeskakują przez zbliżającą się linę. Zwróć uwagę, aby lina podczas zabawy przesuwała się po podłodze. Zabawę powtórzcie kilka razy.

 

4. Co ukrył kapelusz? – Rozłóż na podłodze przedmioty związane z plażowaniem (z Plażowych zagadek). Poproś dzieci, by przyjrzały się im bardzo dokładnie, a następnie zamknęły oczy. Przykryj kapeluszem jeden przedmiot i zapytaj: Co się skryło pod kapeluszem? Zabawę powtórz kilka razy.

 

5. Znajdź parę – ziarenko piachu – Rozdaj dzieciom kartoniki przedstawiające różny układ kropek i zaproś do zabawy. Włącz wesołą muzykę i zachęć do radosnych podskoków w rytm. Powiedź, aby na przerwę w muzyce dzieci poszukały osoby z kartonikiem, na którym jest taki sam układ kropek – ziarenek piasku. Kiedy utworzą się pary, ponownie włącz muzykę i zachęć do podskoków. Poproś, aby w trakcie zabawy dzieci wymieniły się kartonikami. Wycisz muzykę i zaproponuj poszukiwanie partnera z takim samym układem kropek. Zabawę powtórzcie kilka razy.

 

6. Piaskuś – opowiadanie nauczycielki – Zaproś dzieci na dywan, niech przyjmą wygodną pozycję, usiądą lub się położą. Zmieniając głos i przedstawiając niektóre elementy opowiadania za pomocą gestów, zapoznaj dzieci z historią pewnej Ani.

 

Było lato. Wspaniałe. Cudna pogoda. Słońce przygrzewało mocno. Ania lubiła taką pogodę. Mieszkała z rodzicami zaraz przy plaży. Można było szaleć na dworze od rana do nocy, zwłaszcza teraz, kiedy są wakacje. Po sąsiedzku mieszkał jej kolega, Leszek. Razem się bawili. Całe wakacje spędzali razem. Chodzili na plażę i tam robili fantastyczne, piaskowe czary-mary:

Plan rozwoju zawodowego pedagoga szkolnego

O awans zawodowy  na kolejne szczeble – od nauczyciela stażysty przez nauczyciela kontraktowego, mianowanego, dyplomowanego do profesora oświaty – ubiega się każdy kreatywny pedagog. więcej>>

 

– kopali doły i dołki,
– usypywali góry i górki,
– budowali domy i zamki,
– grali w piłkę,
– puszczali latawce,
– jedli lody…

  

Ale Leszek wyjechał. Jego tata dostał pracę w innym mieście. Przeniósł się z rodzicami do Zamościa. To drugi koniec Polski, tak mówi mama Ani. Wakacje bez Leszka to nie to samo. Ania cały dzień jest sama. Trochę się bawi. Ostatnio nawet zbudowała zamek, ale to nie jest to samo… Smutno jakoś. Wcale nie cieszą te wakacje, jak nie ma z kim ich dzielić, pokazywać muszelek, uciekać od fal. Ach…  Ania usiadła na piasku i zamyśliła się. Nagle usłyszała „szur szur”, odwróciła się, ale nikogo nie było. Chyba się przesłyszała? „Szur szur”, znowu „szur szur”, odwróciła się i zobaczyła kogoś niesamowitego, całego z piasku, od stóp do głów. Przybysz przedstawił się:
– Jestem Piaskuś.
– Dlaczego jesteś smutna? – zapytał Piaskuś.
– Nie mam się z kim bawić – odparła Ania. Mój kolega, Leszek, wyjechał – dodała ze smutkiem. Czy ty też jesteś sam? – zapytała z ciekawością.
– Tak, mieszkam sam na tej plaży. Może się zaprzyjaźnimy? – zaproponował. Pokażesz mi, jak miło spędzać czas? – poprosił.
– Z wielką chęcią! – zawołała uradowana Ania, chwyciła Piaskusia za piaskową łapkę i pobiegła z nim na plażę. Pamiętała jednak, że bawić może się tylko w pobliżu domu, tak jej przykazała mama.

 

Zaproś dzieci do zabawy, niech spróbują narysować na tacce z piaskiem postać Piaskusia. Poproś dzieci, by zastanowiły się, jakie plażowe zabawy pokazała Ania Piaskusiowi. Rozłóż na podłodze obrazki przedstawiające różne aktywności i zabawy (zał. 5–6). Powiedz aby wybrały spośród nich te, które wiążą się z plażą. Chętne osoby mogą powiedzieć, co najbardziej lubią robić na plaży.

 

7. Pantomima – Zachęć przedszkolaki do pokazania dowolnej zabawy plażowej za pomocą ruchu ciała, gestu, min itp. Niech inne dzieci spróbują podobnie ją naśladować.

 

8. Piaskowe wzorki – Pozwól dzieciom wylosować karty pracy (zał. 1–4), na których został wykropkowany prosty rysunek: piłka, łopatka, latawiec, wiaderko. Wyjaśnij, jak rozszyfrować piaskowe wzorki. Poproś dzieci, aby połączyły kropki i pokolorowały obrazek.

 

9. Odpoczynek wśród fal – Zaproś dzieci na dywan, niech usiądą w siadzie skrzyżnym i zamkną oczy. Włącz nagranie z szumem morza i poproś, aby delikatnie kołysały się na boki, jak leniwie płynąca po morzu łódeczka.

 

10. Czy muszla ma ucho? – Spaceruj między dziećmi, które już otworzyły oczy. Zapytaj, kto chce się wypowiedzieć na temat zajęć, zabaw, co było przyjemne, co warto powtórzyć, kogo zainteresowały wakacje nad morzem. Osoba, która się zgłosi do wypowiedzi, otrzymuje muszlę i do niej kieruje swe słowa, jednak tak, by słyszeli wszyscy.

 

Na koniec podziękuj dzieciom za wspólną zabawę i życz im udanych wakacji.

 

 
Scenariusz zajęć pochodzi z poradnika "
Przedszkolaki ćwiczą"


Wasza ocena: 4.6
Oceń:
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Instytut Raabe - Szkolenia dla nauczycieli Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek
Eksperci w Oświacie 2010. Copyright by Dr Josef RAABE Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
Realizacja: Ideo Powered by: CMSEdito