W tym miesiącu w szkole

Ładowanie…

Zobacz więcej »

Kalendarz oświatowy
2014 - Kwiecień
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
 
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
       

W tym miesiącu pamiętaj o:

zobacz wszystkie wydarzenia

Ksiegarnia taniej

Dla Bibliotekarzy

 
scenariusz lekcji
19.03.2010

Przyjaciele ze Stumilowego Lasu – scenariusz zajęć

 

Cele

 
Uczeń:
  • rozumie pojęcia: przyjaźń, życzliwość, dobroć, troska, opiekuńczość
  • zadaje pytania koledze i potrafi udzielić na nie odpowiedzi pełnym zdaniem (bierze aktywny udział w zajęciach, szanuje wypowiedzi innych, nie przerywa, nie przekrzykuje, potrafi uzasadnić swoje zdanie i zapisać je)
  • zdobywa sprawność „Tygryska” lub „Prosiaczka” (zajęcia sportowe połączone z utrwaleniem liczenia w zakresie 20)
 
Formy pracy
  • indywidualna
  • grupowa
  • zbiorowa
 

Metody pracy

  • poszukująca
  • obserwacji
  • ćwiczeń
  • percepcji (wg I. Kwiatkowskiej – pokaz, słuchowisko)
 

Przebieg zajęć

 

Krok 1 – Wprowadzenie tematu lekcji

Przywitaj serdecznie uczniów i zaprezentuj postaci z lektury (pluszowe zabawki), które powitają dzieci swoim charakterystycznym głosem i zachowaniem.
 
Przykład
 
Uczniowie są w klasie/bibliotece. Przez uchylone drzwi do sali wsuwa się ręka odziana w różową rękawiczkę, trzymająca pacynkę Prosiaczka (to może wywołać salwę śmiechu i zachwytu!). Prosiaczek wita się z dziećmi, wdzięcznie kłania i pyta uczniów, czy zechcą spełnić jego jedną prośbę: Chce być przewodnikiem po lekcji o jego przyjacielu – Kubusiu Puchatku. Dzieci z radością powinny wyrazić zgodę. Od tej pory lekcję może prowadzić Prosiaczek, czyli nauczyciel animujący pacynkę.
 
Następnie zaproponuj uczniom wysłuchanie bajki muzycznej o Kubusiu Puchatku. Potem zaproś je do swobodnej rozmowy na temat wysłuchanych fragmentów bajki i poproś o uzupełnienie cech charakterystycznych bohaterów.
 
Zapytaj: Czy potraficie wymienić i nazwać przyjaciół Krzysia?, a potem odczytaj przygotowane zagadki.
 
Zagadki
 
Kot ogromny, pręgowany, ostre zęby, gniewna mina.
Z takim kotem, mój kochany, lepiej nigdy nie zaczynać.
/Tygrysek/
 
Różowiutki malec, zawsze przestraszony,
widząc zagrożenie, gotów do obrony.
/Prosiaczek/
 

„Szukam przyjaciela”, czyli przezwyciężanie nieśmiałości – sesja biblioterapeutyczna

Jak znaleźć przyjaciela w szkole? Jak przezwyciężyć nieśmiałość? Pomóż swoim uczniom i przeprowadź sesję biblioterapeutyczną... czytaj więcej>>

Choć się w ciemnej dziupli chowa,
mówią, że to mądra głowa.
/Sowa Przemądrzała/
 
Krążą o mnie plotki, że jestem uparty.
A ja myślę sobie, że to tylko żarty.
/Kłapouchy/
 
Kłapoucha rodzina mieszka w klatce na sianie,
sałatę i marchew jada na śniadanie.
/Królik/
 
Kto najlepiej zimą śpi,
kiedy mu się miodek śni?
/Kubuś Puchatek/
 
Który maluch świetnie się czuje,
gdy go do torby mama pakuje?
/Kangurek-Maleństwo/
 
Choć ma wielką torbę – nie jest listonoszem.
W swej torbie na brzuchu własne dzieci nosi.
/Kangurzyca/
 
Mały chłopiec – najlepszy przyjaciel Kubusia Puchatka.
/Krzyś/
 
W drodze na „Wyprawę” szli na samym końcu.
/krewni i znajomi Królika/
 
Zapytaj: Co to znaczy przyjaźń? Czy to życzliwość, zaufanie, szczerość, bezinteresowność? Podziel klasę na 2 zespoły, które losują słowa: przyjaźń i przyjaciel. Podpowiedz uczniom, gdzie można poszukać znaczenia tych wyrazów. Na zakończenie pochwal wszystkich biorących udział w dyskusji.
 

Krok 2 – Odczytywanie wyrazów, dopasowanie podpisów do postaci

Poproś, by uczniowie odczytali imiona bohaterów i dopasowali je do odpowiedniej pluszowej zabawki.
 
Zapytaj: Z jakich pomocy skorzystacie, by wykazać, że wasz bohater odznacza się: życzliwością, jest przyjacielski, wyrozumiały, bezinteresowny, godny zaufania, szczery? Poproś, by każda grupa odczytała cechę i uzasadniła, dlaczego odpowiada ona danej postaci – uczniowie wskazują fragmenty lektury.
 

Krok 3 – Prezentowanie zdobytych wiadomości, przygotowanie „małego conieco”

Zadaj uczniom następujące pytania:
  • Co to znaczy być przyjacielem?
  • Czy wszystkie zachowania przyjaciół były właściwe? (wizyta Kubusia u Królika)
  • Czy stały się one przeszkodą do utrzymywania przyjaźni?
  • W jaki sposób pokażecie, że przygotowanie wspólnego posiłku – z zachowaniem wszelkich zasad higieny – zacieśni waszą przyjaźń? (wspólna praca i dzielenie się jej efektami)
 
Ustal z uczniami sposób przekazania zdobytych wiadomości: albo odpowiadają całym zespołem, albo odpowiedź prezentuje lider grupy (dyskusja w zespole). Następnie zaproponuj przygotowywanie „małego conieco” – wspólne wykonanie kanapek z przygotowanych wcześniej produktów.
 
Krok 4 – Układanie i zapisywanie zdań
Poproś uczniów o ułożenie jednego zdania na temat bohatera lektury – niech wykorzystają wiedzę, którą zgromadzili do tej pory. Wszystkie zdania można wyeksponować na tablicy. Poproś, by przemyśleli, co to za postać, w jakich sytuacjach okazała się przyjacielem, w jakich sytuacjach może stanowić wzór do naśladowania, a w jakich nie. Wspólnie zapiszcie notatkę na tablicy i w zeszycie.
 

Krok 5 – Liczenie dziesiątkami

Na początku ustal, kto przygotuje kartony z liczbami od 1 do 10. Wręcz kartony 10 uczniom. Każdemu z nich przypnij imię bohatera lektury. Resztę klasy podziel na 2 zespoły. Zabawa polega na tym, że uczniowie zespołu I symulują spotkanie dwóch przyjaciół (np. Królika z nr 7 i Sowy z nr 9). Zespół II musi podać sumę tych liczb i podać cechy bohaterów, którzy się spotkali. Później następuje zmiana – zespół II zadaje zagadkę zespołowi I... Prawidłowe wyniki umieśćcie wspólnie na osi liczbowej.
 
Krok 6 – Układanie „obrazu” z rozsypanki wyrazowej
Poproś swoich uczniów, by wykazali, w jakich sytuacjach bohaterowie okazali przyjaźń, życzliwość, bezinteresowność, zaufanie, szczerość. Wycięte wyrazy: „las, kałuża, Maleństwo, biegun północny, krzaczki, słońce, chmura, Kubuś Puchatek, grzyby, Prosiaczek” przyczep magnesami do tablicy. Wyrazy te można dowolnie przesuwać, by stworzyć zarys historyjki.
 
Następnie poproś dzieci, by zamieniły wyrazy na rysunek (każdy pracuje indywidualnie). Na zakończenie wywieś wszystkie powstałe obrazy na wystawie klasowej.
 
Krok 7 – Ocena prac: okaż się przyjacielem, doceń pracę kolegów!
Poproś uczniów, by uważnie przyjrzeli się pracy swojego kolegi i znaleźli w niej coś dobrego. Niech okażą szacunek i docenią wysiłek przyjaciela. Na końcu zaproponuj, by uczniowie wyraźnie i na głos pochwalili przyjaciela za to, co najbardziej podobało się im w jego pracy. W przerwach między wypowiedziami możesz włączyć „muzyczne przerywniki”, np. Mruczanki Kubusia Puchatka.

Krok 8 – Wykonanie makiety Stumilowego Lasu
Rozwieś na tablicy makietę, na której razem zaznaczycie kierunki świata. Poproś dzieci, by umieściły na niej (z uwzględnieniem kierunków) domki poszczególnych bohaterów lektury. Niech dokładnie opiszą, gdzie w Stumilowym Lesie mieszka ich bohater i pomyślą, jak mógłby wyglądać ten las. Odwołaj się do ich wyobraźni i tego, co zapamiętali z lektury i z lekcji.
 
Krok 9 – Zdobycie sprawności „Tygryska” i „Prosiaczka”

Jak bibliotekarz może stać się nauczycielem dyplomowanym

Znasz wymagania i procedury MEN dotyczące awansu zawodowego nauczycieli? Przedstawiamy je, krok po kroku! A także opisujemy kilka propozycji przykładów, które można zaliczyć do znaczących osiągnięć zawodowych na drodze awansu zawodowego bibliotekarza... czytaj więcej>>

Zapytaj klasę:
  • Jak zachowywał się Prosiaczek?
  • A jak Tygrysek?
Zaproponuj, by dzieci pokazały Prosiaczka i Tygryska za pomocą głosu, ciała, mimiki twarzy i na dodatek w taki sposób, żeby widzowie nie mieli wątpliwości, o jaką postać chodzi.
 
Następnie wspólnie policzcie skoki Tygryska i zmierzcie Prosiaczkowi czas biegu – pozwól dzieciom wymieniać się rolami, niech każde ma szansę być którymś z bohaterów lektury.
 

Wskazówka

Zauważaj, doceniaj i chwal wszystkie elementy roli Prosiaczka (jego jąkanie, nieśmiałość, szybki bieg, bojaźliwość) oraz Tygryska (brykanie, skakanie, wariowanie, psocenie).
 
Krok 10 – Podsumowanie zajęć
Na zakończenie jeszcze raz powróć do tematu lekcji. Zbierz i usystematyzuj zdobytą przez dzieci wiedzę i umiejętności oraz podkreśl, jakie cele zostały osiągnięte. Zaznacz, że nie udałoby się to bez uczniów i ich wydatnej pomocy. Pochwal dzieci za pracę na zajęciach. Zaproponuj, że w nagrodę zapraszasz wszystkich do sali telewizyjnej, gdzie wyświetlisz film Nowe przygody Kubusia Puchatka.
 
Bogumiła Tarkowska - nauczycielka kształcenia zintegrowanego w szkole podstawowej w Nadarzynie
 
Scenariusz zajęć pochodzi z poradnika „Biblioteka – wizytówka szkoły”


Zainteresował Cię artykuł?

Chciałbyś otrzymywać podobne treści jako pierwszy?
Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dwa razy w miesiącu otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach.

Adres e-mail*:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Wydawnictwo Raabe Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Młynarskiej 8/12, 01-194 Warszawa, w celach marketingowych, a w szczególności zgadzam się na otrzymywanie informacji handlowej przesyłanej drogą elektroniczną. Mam prawo do wglądu i poprawiania moich danych osobowych.
Wasza ocena: 5.0
Oceń:
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Instytut Raabe - Szkolenia dla nauczycieli Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek
Eksperci w Oświacie 2010. Copyright by Dr Josef RAABE Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
Realizacja: Ideo Powered by: CMSEdito