W tym miesiącu w szkole

Ładowanie…

Zobacz więcej »

Kalendarz oświatowy
2014 - Listopad
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
 
         
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

W tym miesiącu pamiętaj o:

zobacz wszystkie wydarzenia

Ksiegarnia taniej

Prawo

 
01.09.2009

Edukacja dzieci sześcioletnich – współpraca przedszkoli, szkół podstawowych i gminy w zakresie wdrażania reformy programowej

Artykuł pochodzi z publikacji „Monitor Prawny Dyrektora”

 

W najbliższym czasie rodzice mają decydować o tym, czy ich sześcioletnie dzieci będą uczniami I klasy szkoły podstawowej, czy wychowankami oddziału przedszkolnego – w szkole lub przedszkolu. Na te decyzje będą miały wpływ akcje informacyjne podejmowane przez gminy oraz dyrektorów przedszkoli i szkół. W artykule omówiono zasady współpracy tych jednostek, mającej na celu stworzenie odpowiednich warunków do edukacji dzieci sześcioletnich w początkowym okresie wdrażania reformy programowej.

 

Edukacja dzieci sześcioletnich

Edukacja dzieci sześcioletnich wymaga stworzenia odpowiednich warunków do edukacji

 

 Podział zadań

Do organu prowadzącego należy:

  • ustanowienie – w drodze uchwały – sieci oddziałów przedszkolnych na terenie gminy;
  • ogłoszenie podjętych decyzji;
  • zapewnienie odpowiednich środków finansowych na modernizację pomieszczeń szkolnych i ich wyposażenie w sposób zbliżony do
  • Kontrola zarządcza w szkole

    Kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. czytaj więcej>>

  • oddziałów w przedszkolach;
  • nadzór nad zachowaniem standardów oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach.


Dyrektorzy przedszkoli powinni:

  • przeprowadzić z rodzicami spotkania informacyjne na temat nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
  • przeprowadzić badania diagnostyczne dzieci sześcioletnich, aby ocenić stopień ich przygotowania do edukacji szkolnej;
  • przeszkolić kadrę pedagogiczną w zakresie nowej podstawy programowej i zasad pracy z dziećmi;
  • zapewnić nauczycielom konieczne narzędzia diagnostyczne;
  • uwzględnić w arkuszach organizacji przedszkoli stanowiska pracy dla takich specjalistów, jak np. logopeda czy psycholog;
  • dostosować organizację pracy przedszkoli do wymagań nowej podstawy programowej.


Zadania dyrektorów szkół podstawowych to:

  • stworzenie dla dzieci sześcioletnich odpowiedniej oferty edukacyjnej i zorganizowanie oddziałów przedszkolnych we własnych szkołach;
  • zorganizowanie akcji informacyjnej dla rodziców sześciolatków na temat planowanych działań dotyczących edukacji tych dzieci;
  • przygotowanie uczniów klas starszych do zmian organizacyjnych w związku z przyjęciem do szkół młodszych dzieci;
  • uwzględnienie w arkuszach organizacyjnych etatów dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i specjalistów (psychologa, logopedy i in.).
  • Ewaluacja wewnętrzna - propozycje działań

    Planowanie działań zespołu nauczycieli powinno uwzględniać, i często uwzględnia, procedurę ewaluacji. W trakcie oraz po zakończeniu działań ewaluacji wewnętrznej zdobywamy informacje o tym, jak osiągamy zaplanowane cele...czytaj więcej>>

 


Realizacja wymienionych powyżej zadań wymaga ścisłej współpracy organów prowadzących i dyrektorów placówek oświatowych. Dzięki współpracy z przedszkolami dyrektorzy szkół podstawowych mają szansę poznać warunki, jakie muszą stworzyć sześciolatkom, aby zaspokoić ich potrzeby związane ze specyfiką rozwojową dzieci w tym wieku. Wymiana doświadczeń między nauczycielami przedszkoli i szkół podstawowych pozwoli na wyposażenie szkolnych pomieszczeń przeznaczonych na pobyt młodszych dzieci w niezbędne sprzęty, pomoce i zabawki, a ponadto umożliwi zapoznanie się z formami aktywności zalecanymi w pracy z tymi dziećmi.

Warto zorganizować wizyty sześciolatków i ich rodziców w szkołach i przedszkolach, aby ułatwić dzieciom oswojenie się z nowym środowiskiem, a rodzicom – poznać warunki, jakie dana placówka może zapewnić ich dzieciom oraz pozbyć się ewentualnych obaw z tym związanych. Jednocześnie będzie to dobra okazja do zwrócenia uczniom uwagi na konieczność opiekowania się młodszymi dziećmi, które wkrótce rozpoczną edukację w szkole.

Współpraca między dyrektorami przedszkoli i szkół podstawowych z organem prowadzącym pozwoli na:

  • precyzyjne określenie potrzeb w zakresie modernizacji i odpowiedniego wyposażenia placówek, do których będą uczęszczały dzieci sześcioletnie oraz zapewnienie wystarczających środków finansowych na ten cel;
  • wypracowanie wysokich standardów funkcjonalnych dla oddziałów sześciolatków w szkołach;
  • określenie potrzeb szkoleniowych nauczycieli szkół i przedszkoli (ze względu na spójność treści wiele szkoleń może być wspólnych dla obu grup nauczycieli);
  • ujednolicenie zatrudnienia specjalistów w oddziałach dla dzieci sześcioletnich w celu wspomagania ich rozwoju przez terapię,
  • Nadzór pedagogiczny w oddziale przedszkolnym w szkole
    Wytyczne na temat nadzoru pedagogicznego dyrektora określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 15 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego...
    czytaj więcej>>
  • oddziaływania korekcyjno-kompensacyjne.


Kampania informacyjna dla rodziców sześciolatków
Organy prowadzący wspólnie z dyrektorami przedszkoli i szkół podstawowych powinny opracować i przeprowadzić kampanię uświadamiającą rodzicom sześciolatków korzyści wynikające z wprowadzanej reformy programowej. Niezbędne wydaje się zorganizowanie spotkań dla rodziców dzieci sześcioletnich z dyrektorami placówek oświatowych, aby umożliwić dyrektorom poznanie potrzeb rodziców i właściwe zaprojektowanie arkuszy organizacyjnych placówek.
 

Hanna Basaj

Zainteresował Cię artykuł? Więcej podobnych tekstów znajdziesz w publikacji „Monitor Prawny Dyrektora”

Zainteresował Cię artykuł?

Chciałbyś otrzymywać podobne treści jako pierwszy?
Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dwa razy w miesiącu otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach.

Adres e-mail*:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Wydawnictwo Raabe Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Młynarskiej 8/12, 01-194 Warszawa, w celach marketingowych, a w szczególności zgadzam się na otrzymywanie informacji handlowej przesyłanej drogą elektroniczną. Mam prawo do wglądu i poprawiania moich danych osobowych.
Wasza ocena: 3.0
Oceń:
następna poprzednia
 
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Instytut Raabe - Szkolenia dla nauczycieli Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek
Eksperci w Oświacie 2010. Copyright by Dr Josef RAABE Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
Realizacja: Ideo Powered by: CMSEdito