W tym miesiącu w szkole

Ładowanie…

Zobacz więcej »

Kalendarz oświatowy
2014 - Październik
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
 
   
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   

W tym miesiącu pamiętaj o:

zobacz wszystkie wydarzenia

Ksiegarnia taniej

Zarządzanie

 
12.02.2010

Kierowanie zespołem

Bardzo ważnym elementem w zarządzaniu przedszkolem, a co za tym idzie – w kierowaniu pracą zespołu – są umiejętności interpersonalne dyrektora, które pomagają w pozyskiwaniu sympatii, zrozumienia i zaufania. Kompetencje społeczne pozwalają na lepsze diagnozowanie trudnych sytuacji, szybsze rozwiązywanie konfliktów i skuteczniejszy przekaz ważnych informacji. David Goleman zwraca uwagę, że wszystkich efektywnych przywódców cechuje wysoki poziom inteligencji emocjonalnej.

 
Kierowanie zespołem
Styl kierowania zespołem może zawarzyć na ostatecznych wynikach pracy grupy
 
Na inteligencję emocjonalną w pracy składają się:
 
  • samoświadomość – zdolność rozpoznawania i rozumienia własnych nastrojów, emocji i pragnień oraz ich wpływu na innych;
  • Kontrola zarządcza w szkole

    Kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. więcej>>

  • samoregulacja – umiejętność kontrolowania impulsywnych reakcji i nastrojów, zdolność do zawieszania oceny, czyli myślenia przed działaniem;
  •  motywacja – zaangażowanie w pracę wykraczające poza motywy finansowe lub związane ze statusem, skłonność do energicznego i uporczywego osiągania celów;
  • empatia – zdolność do rozumienia stanu emocjonalnego innych ludzi, umiejętność traktowania ludzi zgodnie z ich reakcjami emocjonalnymi;
  • umiejętności społeczne – profesjonalne kierowanie relacjami społecznymi.
 
Niezbędne w kierowaniu pracą zespołu są umiejętności:
 
  • słuchania,
  • precyzyjnego wypowiadania się,
  • motywowania,
  • przekonywania,
  • ustalania celów,
  • Nadzór pedagogiczny w oddziale przedszkolnym w szkole

    Wytyczne na temat nadzoru pedagogicznego dyrektora określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 15 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego...więcej>>

  • dostarczania informacji zwrotnej,
  • rozwiązywania konfliktów.
 
Umiejętne wzmacnianie motywacji pracowników może stać się kluczem do sukcesu zespołu. Jeśli chcemy zmobilizować kogoś do działania, powinniśmy znać i rozumieć potrzeby tej osoby. Na ogół mamy ograniczoną możliwość zaspokojenia materialnie czyichś potrzeb, a chyba w jeszcze mniejszym – zapewnienia awansu. Warto więc zastanowić się nad innymi potrzebami pracownika, np. potrzebą uznania, szacunku, odpowiedzialności, bycia nagradzanym (nie zawsze chodzi o formę finansową). Najprostszym sposobem poznania oczekiwań drugiej osoby jest komunikacja dwukierunkowa.
 

 

Czynnikami motywującymi są:
 
  • dwustronna komunikacja,
  • delegacja uprawnień,
  • zaangażowanie w proces podejmowania decyzji,
  • zachęcanie do dzielenia się pomysłami,
  • redukowanie stresu,
  • okazywanie szacunku,
  • pochwały za dobrze wykonana pracę,
  • pochwała wysiłku włożonego w wykonanie zadania, nawet jeśli wynik pracy nie jest doskonały.
  • Ewaluacja wewnętrzna - propozycje działań

    Planowanie działań zespołu nauczycieli powinno uwzględniać, i często uwzględnia, procedurę ewaluacji. W trakcie oraz po zakończeniu działań ewaluacji wewnętrznej zdobywamy informacje o tym, jak osiągamy zaplanowane cele...więcej>>

 
Unikaj motywowania zespołowego, stosowania „marchewek”, motywowania przez lęk oraz chwalenia tylko za wyjątkowe wyniki. Pamiętaj również, by nie ignorować sygnałów braku motywacji wśród pracowników.
 
Na koniec przedstawiam zasady, o których należy pamiętać i które warto stosować wobec swoich podwładnych.
 
Zasady wydobywania z ludzi tego, co w nich najlepsze [1]
 
1) Od ludzi, którymi kierujesz, oczekuj tego, co najlepsze.
2) Zauważaj potrzeby drugiego człowieka.
3) Wysoko stawiaj poprzeczkę doskonałości.
4) Stwórz środowisko, w którym niepowodzenie nie oznacza przegranej.
5) Jeśli ktoś zdąża tam, gdzie Ty, dołącz do niego.
6) Wykorzystaj wzorce, by zachęcać do sukcesu.
7) Okazuj uznanie i chwal za osiągnięcia.
8) Stosuj mieszankę wzmacniania pozytywnego i negatywnego.
9) Potrzebę współzawodnictwa wykorzystuj w sposób umiarkowany.
10) Nagradzaj współpracę.
11) Pozwalaj, by w grupie zdarzały się burze.
12) Staraj się utrzymywać własną motywację na wysokim poziomie.
 
Agnieszka Staszewska-Mieszek
 
Fragment artykułu pochodzi z poradnika „Rady pedagogiczne w przedszkolu”
 



[1] A.L. McGinnis, "Sztuka motywacji, czyli jak wydobyć z ludzi to, co w nich najlepsze", Vocatio Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2005.

 

Zainteresował Cię artykuł?

Chciałbyś otrzymywać podobne treści jako pierwszy?
Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dwa razy w miesiącu otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach.

Adres e-mail*:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Wydawnictwo Raabe Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Młynarskiej 8/12, 01-194 Warszawa, w celach marketingowych, a w szczególności zgadzam się na otrzymywanie informacji handlowej przesyłanej drogą elektroniczną. Mam prawo do wglądu i poprawiania moich danych osobowych.
Wasza ocena: 5.0
Oceń:
następna poprzednia
 
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Instytut Raabe - Szkolenia dla nauczycieli Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek
Eksperci w Oświacie 2010. Copyright by Dr Josef RAABE Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
Realizacja: Ideo Powered by: CMSEdito