W tym miesiącu w szkole

Ładowanie…

Zobacz więcej »

Kalendarz oświatowy
2014 - Październik
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
 
   
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   

W tym miesiącu pamiętaj o:

zobacz wszystkie wydarzenia

Ksiegarnia taniej

Prawo

 
17.08.2011

Aktualizacja statutu szkoły niepublicznej

Aktualizacja statutu szkoły niepublicznej


Statut szkoły niepublicznej jest mniej uwarunkowany zmianami w prawie oświatowym niż statut szkoły publicznej. Każdą zmianę prawa trzeba dokładnie prześledzić, bowiem jeżeli nie bezpośrednio, to pośrednio może wywoływać potrzebę weryfikacji statutu. Aktualizacja może polegać na zmianie zapisu statutowego, uchyleniu lub dodaniu nowego.

 

Aby ocenić, czy dana zmiana przepisów dotyczy szkół niepublicznych, trzeba wiedzieć, które przepisy dotyczą tych szkół. Wyjściowymi są przepisy rozdziału 8 – Szkoły i placówki niepubliczne ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.). Dla szkół niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych kluczowe są warunki  w art. 7 ust. 3 ustawy. Jeżeli cokolwiek zmienia się w ustawie lub aktach wykonawczych w zakresie tych warunków, to automatycznie powinna nastąpić analiza statutu pod względem zgodności z prawem. Zmiany innych przepisów ustawy, szczególnie z rozdziału I – Przepisy ogólne, także wymagają uwagi, bowiem wybiórczo dotyczą szkół niepublicznych. Należą do nich np. przepisy w zakresie realizacji obowiązku szkolnego.


Zmiany, zmiany…
Ostatnie, liczne zmiany przepisów prawa, będące m.in. konsekwencją reformy programowej, wymagają „spojrzenia” na każdy statut szkoły niepublicznej z uprawnieniami szkoły publicznej przez ich pryzmat. Zmianom podlegać będą w zasadzie tylko niektóre elementy statutu, głównie zadania i organizacja szkoły, ewentualnie zakres zadań organów szkoły. Wymienione, formalne elementy statutu, wymagane przepisami art. 84 ust. 2 ustawy, są niczym system naczyń połączonych – zmiany w jednym automatycznie powodują zmiany w innym miejscu systemu. Im więcej niekonwencjonalnych rozwiązań organizacyjnych stosuje szkoła, tym staranniej powinny być one opisane w statucie i tym uważniej trzeba sprawdzać, czy są one wrażliwe na zmiany prawa. Statut ma dwa oblicza – może chronić szkołę przed nieograniczonymi oczekiwaniami rodziców bądź ich niesłusznymi zarzutami, ale może być dowodem nieprzestrzegania ustalonych zasad lub braku działań deklarowanych przez szkołę. Przestrzeganie postanowień statutu podlega nadzorowi kuratora oświaty, zatem wszelkie zobowiązania muszą być wypełnione.


Najważniejsze zmiany w prawie oświatowym

Poniżej cz.1 przeglądu najważniejszych zmian w prawie oświatowym związanych głównie z reformą programową, które mogą wywoływać konieczność zmian w statucie szkoły niepublicznej z uprawnieniami szkoły publicznej.

 

1) Ustawa o systemie oświaty znowelizowana przepisami ustawy z 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty 

    oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458) następująco:

  • określono nowe warunki dopuszczania programów do użytku szkoły (art. 22 a) – programy do użytku szkoły dopuszcza  dyrektor szkoły, a nie MEN, niezależnie, czy program dotyczy nowej/starej podstawy programowej; program opracowuje nauczyciel (szczegółowe warunki dopuszczania programów określa rozporządzenie MEN z dnia 8 czerwca 2009 r.);
     
  • dziecko będące w „obowiązku przedszkolnym” także ma prawo spełniać ten obowiązek poza przedszkolem (oddziałem przedszkolnym w szkole lub inną formą wychowania przedszkolnego) – art. 16 ust. 8 – należy zaktualizować warunki wydawania zezwolenia (są określone w art. 16 ust. 10);
     
  • opinię w sprawie wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej wydaje poradnia psychologiczno-pedagogiczna (art. 16 ust. 2) – dotąd musiała to być publiczna poradnia;
     
  • szkoła może tworzyć oddziały międzynarodowe (art. 7a) – obowiązkowo należy określić warunki i tryb przyjmowania uczniów do oddziału międzynarodowego;
     

Wanda Pakulniewicz - starszy wizytator kuratorium oświaty

 

Cały artykuł można przeczytać w lipcowym numerze miesięcznika "Niepubliczna Placówka Oświatowa".  

 

POLECAMY:

Czas pracy nauczyciela

Dziecko ze specjalnymi potrzebami w świetlicy szkolnej

Co się zmieniło w udzielaniu przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Zainteresował Cię artykuł?

Chciałbyś otrzymywać podobne treści jako pierwszy?
Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dwa razy w miesiącu otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach.

Adres e-mail*:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Wydawnictwo Raabe Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Młynarskiej 8/12, 01-194 Warszawa, w celach marketingowych, a w szczególności zgadzam się na otrzymywanie informacji handlowej przesyłanej drogą elektroniczną. Mam prawo do wglądu i poprawiania moich danych osobowych.
Wasza ocena: 5.0
Oceń:
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Instytut Raabe - Szkolenia dla nauczycieli Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek
Eksperci w Oświacie 2010. Copyright by Dr Josef RAABE Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
Realizacja: Ideo Powered by: CMSEdito