W tym miesiącu w szkole

Ładowanie…

Zobacz więcej »

Kalendarz oświatowy
2014 - Listopad
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
 
         
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

W tym miesiącu pamiętaj o:

zobacz wszystkie wydarzenia

Ksiegarnia taniej

Zarządzanie

 
04.02.2010

Ewaluacja zewnętrzna – pierwsze doświadczenia

Artykuł pochodzi z publikacji SEDNO. Magazyn dyrektora szkoły

 

Za nami pierwsze ewaluacje zewnętrzne. W 32 szkołach odbyły się rozmowy o jakości pracy i możliwych drogach rozwoju. W gronie 120 osób związanych ze szkołą odbyły się dyskusje o przyjętych procedurach badawczych, narzędziach i możliwych zmianach.

Jakie były te pierwsze ewaluacje? Trudne, ale dające satysfakcję uczestnikom – zarówno tym po stronie szkół, kuratoriów, jak i po stronie grona projektodawców. Jakie będą kolejne? Jeśli skorzystamy z pilotażowych doświadczeń, mają szanse stać się jednym z kamieni milowych na jakościowej drodze rozwoju szkół.
 
Ewaluacja zewnętrzna
Ewaluacja zewnętrzna
 
Ministerstwo Edukacji Narodowej w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim realizuje – w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.1 współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego – projekt Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap II. Obejmuje on między innymi szkolenia z zakresu prowadzenia ewaluacji zewnętrznej. Pierwszy cykl szkoleń rozpoczął się we wrześniu 2009 r. Uczestniczyli w nim wizytatorzy, którzy będą prowadzili ewaluację zewnętrzną, oraz dyrektorzy szkół i placówek, w których została przeprowadzona pilotażowa, całościowa ewaluacja zewnętrzna, realizowana w ramach szkolenia.
 
Pierwsze ewaluacje zewnętrzne prowadził dwu- lub trzyosobowy zespół wizytatorów w szkołach, których dyrektorzy brali

Ewaluacja wewnętrzna - propozycje działań

Planowanie działań zespołu nauczycieli powinno uwzględniać, i często uwzględnia, procedurę ewaluacji. W trakcie oraz po zakończeniu działań ewaluacji wewnętrznej zdobywamy informacje o tym, jak osiągamy zaplanowane cele oraz czy realizowane zadania spełniają nasze oczekiwania. więcej>>

udział w projekcie. W trakcie ewaluacji prowadzący szkolenia obserwowali przebieg tego procesu, aby w razie potrzeby modyfikować przyjęte metody postępowania. Celem tak zorganizowanego działania było przede wszystkim przygotowanie wizytatorów do nowych zadań, ale także zweryfikowanie narzędzi do prowadzenia ewaluacji oraz ocena ustalonych procedur badania.
Szkolenia, poza dużą dawką wiedzy, dają możliwość wspólnego, podejmowanego w gronie wizytatorów, dyrektorów szkół i ekspertów, budowania nowej jakości w edukacji – ewaluacji zewnętrznej. Swoimi refleksjami po pierwszym szkoleniu dzielą się z nami: dyrektor szkoły, obserwator, wizytator, a przede wszystkim koordynator projektu dr Grzegorz Mazurkiewicz.
 
Ewaluacja okiem koordynatora projektu
Skomplikowana rzeczywistość współczesnego świata stwarza szkołom trudne warunki działania. Aby im podołać, szkoły podejmują współpracę z wyspecjalizowanymi organizacjami, szukając w nich wsparcia. Erozja tradycyjnych struktur, zwłaszcza rodziny, powoduje konieczność współdziałania z ośrodkami, które jeszcze niedawno nie istniały. Świadomość tego pozwala zrozumieć, że nadzór pedagogiczny w swej podstawowej istocie został powołany, by zapewniać wysoką jakość działań placówek edukacyjnych. Państwo ma prawo nadzorować szkoły, a nadzór ten jest szkołom przydatny do jak najlepszego wywiązywania się z nałożonych zadań.
 
MEN zaproponowało zmiany systemu sprawowania nadzoru pedagogicznego. Mają one zwiększyć prawidłowość funkcjonowania kuratoriów w tym zakresie. W tym celu niezbędny jest sprawny system uzyskiwania informacji dla podejmowania właściwych decyzji. Zmodernizowany system nadzoru pedagogicznego będzie umożliwiać polskim szkołom i innym placówkom oświatowym stawianie czoła wyzwaniom cywilizacyjnym, czyli wyzwaniom społeczeństwa wiedzy.
 
Nadzór pedagogiczny ma się stać mechanizmem, który pozwoli szkołom na sensowny rozwój organizacyjny, a systemowi oświatowemu (politykom i wszystkim osobom podejmującym strategiczne decyzje) na wspieranie rozwoju cywilizacyjnego naszego społeczeństwa. To ambitne zadanie ma szansę na sukces, jeżeli uda się przekształcić popularny model mentalny, „wdrukowany” w świadomość osób pracujących w oświacie. Polega on na odwoływaniu się do tradycyjnej kontroli, hierarchicznych relacji i, powiedzmy sobie szczerze, do lęku.
 
Całość wypowiedzi koordynatora projektu Pana Grzegorza Mazurkiewicza, jak i refleksje dyrektora Tomasza Malickiego, wizytatora Jana Jankowskiego i obserwatora Indiri Lachowicz znajdziecie Państwo w styczniowym numerze SEDNA.
 
Artykuł pochodzi z miesięcznika SEDNO. Magazyn dyrektora szkoły nr 1/2010

 

Zainteresował Cię artykuł?

Chciałbyś otrzymywać podobne treści jako pierwszy?
Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dwa razy w miesiącu otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach.

Adres e-mail*:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Wydawnictwo Raabe Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Młynarskiej 8/12, 01-194 Warszawa, w celach marketingowych, a w szczególności zgadzam się na otrzymywanie informacji handlowej przesyłanej drogą elektroniczną. Mam prawo do wglądu i poprawiania moich danych osobowych.
Wasza ocena: 3.5
Oceń:
następna poprzednia
 
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Instytut Raabe - Szkolenia dla nauczycieli Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek
Eksperci w Oświacie 2010. Copyright by Dr Josef RAABE Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
Realizacja: Ideo Powered by: CMSEdito