W tym miesiącu w szkole

Ładowanie…

Zobacz więcej »

Kalendarz oświatowy
2014 - Sierpień
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
 
       
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

W tym miesiącu pamiętaj o:

zobacz wszystkie wydarzenia

Ksiegarnia taniej

Edukacja i wychowanie

 
02.06.2011

Projekt badawczy „Zegary” – realizacja w grupie sześciolatków

metoda projektu w przedszkolu

Rozpoczęcie projektu

 

Zaczęliśmy od rozmów i dyskusji, obserwacji najbliższego otoczenia, by zauważyć zegary obecne wokół nas. Początkowo dzieci były zainteresowane wieloma zagadnieniami. Jednak wraz z upływem czasu okazało się, że część tematów przestała je już zajmować. Oto treści, które je zainteresowały na etapie wstępnej organizacji projektu:

  • Wygląd zegara, liczba kresek na cyferblacie; liczenie.
  • Wizyta w sklepie z zegarami.
  • U zegarmistrza; poznanie wnętrza zegara, narzędzi.
  • Czas: rok, miesiące, minuty…
  • Własne zegary; wykonanie.
  • Rodzaje zegarów; klepsydra, stoper, zegary słoneczne…, sposoby wprawiania ich w ruch.
  • Szkice zegarów.
  • Znaczenie zegarów.
  • Podział dnia na odcinki czasowe i wykonywane najczęściej o danej porze czynności.
  • Wnętrze zegara pod lupą.
  • Kształty zegarów, sposoby ich noszenia, wieszania, stawiania.
  • Szukanie zegarów w domu, przedszkolu i u pracowników – zestawienie, ile i jakich zegarów jest najwięcej.
  • Muzeum zegarów.
  • Fabryka zegarów.
  • Zbiory zegarów w sali; klasyfikacja.
  • Odgłosy wydawane przez zegary.
  • Która godzina? (nauka odczytywania godzin).

Pytania dzieci:

  • Dlaczego zegar ma baterie?
  • Jak to się dzieje, że ruszają się wskazówki?
  • Dlaczego niektóre wskazówki ruszają się wolno, inne szybciej? Dlaczego niektóre wskazówki są krótkie, inne średnie, długie, czasem grube?
  • Dlaczego zegar cyka?
  • Dlaczego niektóre zegary świecą?
  • Dlaczego zegar czasem działa, a czasem przestaje działać?
  • Jak to się dzieje, że budziki dzwonią?
  • Co znajduje się w środku zegara?
  • Jak poznajemy, która jest godzina?
  • Dlaczego niektóre zegarki mają numerki bez wskazówek, a niektóre mają wskazówki?
  • Dlaczego na niektórych zegarkach są cyfry, a na innych tylko takie kreski – cyfry „kreskowane”?
  • Kto pierwszy wynalazł zegar?
  • Jak się robi zegarki?
  • Dlaczego niektóre budziki nie mają wskazówek, które wskazują sekundy?
  • Co sprawia, że z zegara wyskakuje kukułka?
  • Dlaczego na zegarach jest różna liczba wskazówek?
  • Jakie kształty, wielkości mają różne zegary?
  • Skąd budzik wie, że ma zadzwonić?

 
Hipotezy dzieci:

  • Zegar ma baterie, bo inaczej nie mógłby działać i chodzić (dzieci nie wykazały chęci, by dalej rozwijać ten problem).
  • Wskazówki ruszają się dzięki bateriom i różnym pokrętłom (dzieci wykazały ochotę, by rozwinąć ten temat; były zainteresowane poznaniem i możliwością wypróbowania sposobu działania i ustawiania zegarków).
  • Zegar cyka, bo dzięki temu wiadomo, ze ruszają się wskazówki.
  • Zegary świecą, bo mają specjalny przycisk do świecenia, on jest po to, by w nocy było wiadomo, która jest godzina (ten problem nie był dalej rozwijany).
  • Budziki dzwonią, bo się je ustawia (dzieci nie potrafiły podać zasad funkcjonowania budzika; były bardzo zainteresowane poznaniem ich i wykorzystanie zdobytych wiadomości w codziennym działaniu).
  • Zegar cyka, bo dzięki temu wiadomo, że ruszają się wskazówki.
  • Zegar działa, bo są w nim śrubki, mechanizmy, które poruszają wszystkim, sprężyny.
  • Te nieznane cyfry „kreskowane” na pewno pochodzą z innego kraju.
  • Kukułka wyskakuje, bo popychają ją niteczki; sprężyna: maszyny popychają sprężynę; sznureczki ją popychają.
  • Zegary są okrągłe, kwadratowe, prostokątne, trójkątne, „ludziki”, romby, na rękę, wiszące na ścianie, na łańcuszku, różnych kształtów, zegary odczytywane z kresek, stojące, budziki, niby domy, rzeźbione, w telefonie, zegary z kukułką, z wahadłem. 

 

List do rodziców

 

Drodzy Rodzice Dzieci z Grupy!

O zegarach można powiedzieć wiele…, że są niezbędne, porządkują dobę, wskazują godziny… my dorośli nie wyobrażamy sobie bez nich życia!

Co myślą na ten temat dzieci? Jak pojmują czas? Jakie znaczenie mają dla nich wskazówki poruszające się po tarczy zegara?

O tych i innych problemach będziemy dyskutować, rozmawiać… będziemy badać, oglądać, prowadzić dochodzenie, tworzyć zbiory i kolekcje… Będziemy obserwować świat, którego rytm wyznaczają sekundy, minuty, godziny, doby, dni, miesiące, lata…

Rozpoczynamy nowy projekt – „Zegary”.

Zapraszamy do szukania kolejnych listów na tablicach i brania czynnego udziału w naszych poszukiwaniach odpowiedzi na pytania.

Nauczycielki i dzieci

 

Działania dzieci

  1. Tworzenie w sali kolekcji zegarów.
  2. Dyskusje na temat różnic w ich wyglądzie.
  3. Porównywanie zegarów pod względem liczby i wyglądu wskazówek. Badania terenowe – wycieczka po przedszkolu w poszukiwaniu zegarów ściennych, ręcznych itp.
  4. Analiza różnych źródeł; oglądanie książek i albumów tematycznych.
  5. Obserwacja cyferblatu – ustalanie położenia wskazówek określających „całą” godzinę, próba rozpoznawania znanych cyfr.
  6. Zabawy rytmiczne, słuchowe (wyklaskiwanie „cykania”, naśladowanie tych dźwięków).
  7. Robienie szkiców zegarów różnego typu; obserwacja cyferblatu – dyskusje w małych grupach.
  8. Działania indywidualne – zasady funkcjonowania budzika – samodzielne obserwacje i próby – przedstawianie wniosków na forum całej grupy.
  9. Oglądanie zegarów różnego typu – nazywanie podstawowych elementów budowy; oglądanie zegarów pod lupą; szkice wnętrza zegara.
  10. Porównywanie i klasyfikowanie zegarów.
  11. Sporządzenie szkiców zegarków posiadanych przez pracowników przedszkola i tych znajdujących się w poszczególnych pomieszczeniach.
  12. Oglądanie filmu z serii Było sobie życie – wyodrębnianie informacji o zegarach, spisy mające na celu zebranie informacji o historii i pochodzeniu czasomierzy.
  13. Przegląd zgromadzonego materiału, informacji – prezentacje słowne.
  14. Sporządzenie spisów liczby i rodzajów zegarów posiadanych w domach. Prezentacja ich na forum grupy.
  15. Tworzenie wystawy wykonanych prac plastycznych.
  16. Tworzenie bajki o czasie: wymyślanie treści, nadanie jej tytułu:

Gdzie się podział Pan Czas?

(bajka wymyślona przez dzieci podczas projektu „Zegary”)

Za górami, za lasami, za siedmioma górami, w lesie, w chatce z grzyba znajdowało się mnóstwo różnych zegarów: na rękę, na ścianę, budzików i zegarów z kukułką. Tam mieszkał Pan Czas ze swoją rodziną: miał żonę Minutę, córkę Sekundę i pieska Godzinkę. Mieszkały tam też pluszaki: króliczek – Minutek i wiewiórka – Sekundka.

Pan Czas miał bardzo dużo pracy: robił różne wynalazki z czasem; wykonywał zegarki z kukułką, z wahadłem, na ścianę, na rękę – dlatego

Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka - charakterystyka badanych umiejętności
Czy wiesz, na czym polega badanie umiejętności przedszkolaka? Zapoznaj się z krótką charakterystyką poszczególnych obszarów. czytaj więcej>>

wszyscy nazywali go Panem Czasem. Miał bardzo dużo zegarów; gdy się zepsuły, naprawiał je. Pewnego dnia poczuł się bardzo zmęczony. Wybrał się do wielkiego zegara z kukułką, gdzie było jego królestwo. Tam znajdował się wielki złoty zegar, który robił wszystko, co mu się powiedziało. Była tam też złota kanapa, na której mógł się położyć i odpocząć. Było tam spokojnie i cicho.

W jego królestwie mieszkały ptaki: wrona i kukułka. Razem grali w warcaby i szachy. Pewnego dnia ptaki przez przypadek strąciły ulubiony zegar Pana Czasu i… on się zepsuł. Pan Czas bardzo się zmartwił, że nie ma tyle pieniędzy, żeby kupić nowy. Kukułka i wrona obiecały mu pomóc przy składaniu i sklejaniu zegara.

Ludzie wszędzie się spóźniali, tam gdzie byli umówieni i niepokoili się i pytali: Gdzie jest Pan Czas? Kiedy będą działały zegary? Wszyscy szukali czasu. Szukał go króliczek Minutek i wiewiórka Sekundka. Szukali w jego domu, w jaskini, w lesie, na łące, w górach i nad morzem, na Wawelu, ale tam go nie było. Pytali innych ludzi, ale nikt go nie widział. Aż wreszcie go znaleźli w wielkim zegarze z kukułką. Bardzo się ucieszyli, gdy go w końcu odnaleźli, ale też zasmucili się, gdy dowiedzieli się, że popsuł się złoty zegar. Wszyscy wspólnie go naprawili.

Od tej pory w każdym miasteczku i w każdej wsi zaczęły działać zegary. Wszystko nabrało takiego koloru, jaki miało dawniej i wszystko było jak dawniej. Ludzie już się nie spóźniali, byli szczęśliwi. Nawet zegary działały lepiej niż do tej pory, czyli bardziej dokładnie wskazywały czas. I wszyscy żyli długo i szczęśliwie.

Gra „Zegar”

Gra powstała z inicjatywy jednego chłopca, który bardzo lubił gry różnego typu. Innym dzieciom pomysł bardzo się spodobał. Przedszkolaki przygotowały plansze, pionki i kostki, ustaliły zasady. Zorganizowały także zawody drużynowe, zaś dla zwycięzców przygotowały specjalne okolicznościowe dyplomy.

Zasady gry „Zegar” wymyślone przez dzieci:

  • W grze może brać udział nie więcej niż czterech graczy.
  • Każdy gracz ma pionek innego koloru.
  • „Start” znajduje się na godzinie 12.
  • Gra polega na pokonaniu po kolei drogi od godziny 12, poprzez 1, 2, 3… meta znajduje się również na godzinie 12.
  • Każdy gracz przed przystąpieniem do gry rzuca kostką: gracz, który wyrzuci największą liczbę oczek rozpoczyna grę, następnie ten, który wyrzucił 5 oczek, 4 oczka itd.
  • Każda kropka, kreska i cyfra to jeden ruch.
  • Gracz, który stanie na godzinie 3, musi cofnąć się o 3 pola.
  • Gracz, który stanie na godzinie 6, przesuwa się o 6 pól do przodu.
  • Gracz, który stanie na godzinie 9, wraca na godzinę 7.
  • Gracz, który stanie na godzinie 11, wraca na godzinę 9.
  • Wygrywa gracz, który jako pierwszy pokona całą drogę.


Pozytywne aspekty dla rozwoju dziecka, osiągnięte dzięki grze „Zegar”:

  1. Dziecko rozumie umowne symbole, prawidłowo je odczytuje (3 ←, 6 →, 9 ← 7, 11 ← 9).
  2. Uświadamia sobie, jakie części składowe posiada każda gra stolikowa.
  3. Współdziała w grupie: wykonuje planszę przedstawiającą zegar, umieszcza na niej wszystkie szczegóły według wzoru.
  4. Prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi; rozszerza swą znajomość liczebników.
  5. Wymyśla zasady gry, zapamiętuje je i prawidłowo stosuje.
  6. Wykazuje się pomysłowością i twórczym myśleniem.
  7. Odwołuje się do pamięci odtwórczej; potrafi zastosować w wymyślaniu gry informacje zdobyte do tej pory – w ramach projektu „Zegary”.
  8. Cierpliwie oczekuje na swoją kolejkę podczas gry, uczy się współdziałać i ponosić porażkę.

 
Ważne: W trakcie wykonywania różnych działań wyłonili się eksperci – liderzy koordynujący poszczególne etapy pracy i nadzorujący

Znaczenie zabaw ruchowych dla rozwoju dziecka
Zabawy ruchowe są formą działalności charakterystyczną dla wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego, najbardziej odpowiadającą potrzebom dziecka, wynikającą z właściwości jego rozwoju. Ich... czytaj więcej >>

realizację pomysłów i wykonanie zadań. Dzieci miały możliwość indywidualnej pracy, jak również uczestnictwa w pracy poszczególnych zespołów zadaniowych i w działaniach grupowych. Były to dni niezwykle emocjonujące, ogromnego zaangażowania i zainteresowania dzieci.

Podsumowanie projektu

Przedszkolaki poznały różne sposoby rozwiązywania problemów, myślenia krytycznego (stawiania hipotez, przewidywania i ich weryfikowania). Stały się bardziej samodzielne, ponieważ same określały swoje cele i kierowały swoją aktywnością, brały odpowiedzialność za pracę, same dobierały potrzebne materiały i metody.

Wiedza i umiejętności zdobyte przez dzieci

  1. Poznanie, jak działają zegary, wskazówki (baterie, mechanizm sprężynowy).
  2. Ustalenie, że każda ze wskazówek ma inne znaczenie.
  3. Nabycie wiedzy, że w ustaleniu godziny nie ma znaczenia wygląd wskazówek, tylko ich szybkość poruszania się.
  4. Poznanie zasady działania budzika oraz budowy zegarów.
  5. Poznanie zasady odczytywania godziny.
  6. Odkrycie, że zegarki elektroniczne też wskazują godziny, mimo że nie posiadają wskazówek.
  7. Podejmowanie prób odczytania godziny na zegarach, na których znajdują się tylko kropki lub kreski.
  8. Poznanie zasady funkcjonowania zegara z kukułką.
  9. Wzbogacenie słownictwa o nowe pojęcia, np.: cyferblat, sprężyny, koła zębate, wskazówki, sekundy, minuty, wahadło, cyfry rzymskie, arabskie, czas, baterie.

 
Małgorzata Szczepańska

 


Fragment artykułu pochodzi z poradnika
„Edukacja w przedszkolu”
 

Wasza ocena: 4.8
Oceń:
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Instytut Raabe - Szkolenia dla nauczycieli Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek
Eksperci w Oświacie 2010. Copyright by Dr Josef RAABE Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
Realizacja: Ideo Powered by: CMSEdito