W tym miesiącu w szkole

Ładowanie…

Zobacz więcej »

Kalendarz oświatowy
2014 - Sierpień
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
 
       
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

W tym miesiącu pamiętaj o:

zobacz wszystkie wydarzenia

Ksiegarnia taniej

Scenariusze zajęć i uroczystości

 
29.01.2014

Walentynki w przedszkolu

walentynki w przedszkolu

1. Zabawy wstępne

A. Walentynkowe sentencje

Pomoce dydaktyczne: serduszka z wyrazami, karton z napisem: Walentynkowe sentencje, flamastry, szary papier z napisem: Walentynki

Zabawa – naturalny sposób kształtowania dojrzałości emocjonalnej
Wiemy na pewno, że zabawa jest podstawową formą aktywności dziecka i na niej trzeba opierać proces wszechstronnego rozwijania funkcji i mechanizmów odpowiadających m.in. za dojrzałość emocjonalną. czytaj więcej>>

kojarzą mi się z…

Nauczycielka serdecznie wita przybyłych gości. Dziecko podchodzi do swoich rodziców i razem z nimi bawi się podczas spotkania. Najpierw losują z koszyczka serduszka i razem wymyślają zdanie – sentencję, w której zawarte jest słowo z serduszka. Następnie rodzic zapisuje je na kartonie z tytułem: Walentynkowe sentencje.

Uwaga: Serduszka wszyscy zatrzymują, będą potrzebne do następnych zabaw.

B. Walentynki kojarzą mi się z …

Następnie rodzice i dzieci na szarym papierze rysują lub piszą, z czym kojarzą im się walentynki.

C. Sentencje

Zachęć gości, aby w wolnym czasie przeczytali sentencje, które ozdabiają salę.

2. Zabawy właściwe

A. Serduszkowy taniec

Pomoce dydaktyczne: serduszka z wyrazami, odtwarzacz CD, płyty z dowolną rytmiczną muzyką

Gdy zaproszeni goście już pojawią się w przedszkolu, zaproś wszystkich do powitalnego tańca. Rodzice i dzieci maszerują, poruszają się w rytm muzyki, trzymając w rękach serduszko. Podczas przerwy w muzyce zamieniają się serduszkami z najbliżej stojącą osobą. Muzyka gra dalej, uczestnicy zabawy kontynuują taniec, podczas przerwy znów zamieniają się serduszkami. Ważne, aby na końcu wszyscy mieli zupełnie inne serduszka niż na początku tańca.

B. Walentynkowe rymowanki

Pomoce dydaktyczne:
serduszka, szary papier, flamastry, tablica

Poproś, aby rodzice i dzieci spróbowali zastanowić się, z jakim słowem rymuje się słowo z serduszka, a następnie zapisali je na szarym

Za co lubimy zimę?
Za co lubimy poszczególne pory roku? Lato za ciepło, słońce i wakacje; wiosnę za świeżość, kolory i pierwsze oznaki ciepła, a jesień za złote liście i bogactwo zbiorów. Nielubiana zazwyczaj zima też ma swoje uroki. Poszukajmy ich razem z przedszkolakami. czytaj więcej>>

papierze. Można oczywiście wymyślić wierszyk lub rymowankę z serduszkowym wyrazem. Następnie rodzice na serduszkach wpisują imię swoje i dziecka i przypinają serduszka na tablicy. Zaproponuj, aby z tych serduszek ułożyć kwiatek.

Uwaga: Przeczytaj wierszyki, rymujące się słowa, gdy wszyscy zakończą pracę.

B. Serduszkowy koncert życzeń

Pomoce dydaktyczne:
piosenki: "Walentynki", M. Wierzbicki, M. Mazan, w: "Uroczystości i imprezy w przedszkolu", Raabe, Warszawa;  "Podaj rękę partnerowi", w: R. Domań, I. Biśto, J. Kaszyca, "Tańce, pląsy i zabawy przy muzyce dla dzieci w wieku przedszkolnym", Przedszkolak, Lublin 2003; duże czerwone serce, 5–6 małych serduszek ze wstążeczkami

Poproś, aby goście wygodnie usiedli przed tablicą z przypiętym na niej sercem. Dzieci siadają lub stają naprzeciwko rodziców. Zaproponuj wysłuchanie walentynkowego koncertu życzeń. Na początku zaśpiewajcie piosenkę "Walentynki" dla wszystkich zaproszonych gości. Następnie chętny rodzic pociąga za wstążeczkę i odczytuje, co napisane jest na serduszku, dla kogo i jaki utwór wykonują dzieci (mogą to być zarówno wiersze, jak i piosenki). Każdy występ nagradzamy brawami. Koncert trwa do momentu, aż wyczerpią się wszystkie serduszka.

Następnie zaproś wszystkich do tańca pt.: "Podaj rękę partnerowi". Dzieci tworzą pary z rodzicem i ustawiają się twarzami do siebie, w kręgu lub dowolnie po całej sali. Wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki. W trakcie wersów: gdy muzyka brzmi i niech zabawa trwa tańczący robią ukłon w stronę partnera.

C. Walentynka – kartka z serduszkiem

Pomoce dydaktyczne: kartki z naklejonym serduszkiem, klej, nożyczki materiał plastyczny (ścinki materiałów, wstążeczki, cekiny,

Mój przyjaciel miś

Miś wciąż pozostaje najważniejszą zabawką dzieci i jest najlepszym przyjacielem dziecka. Każdego roku, 25 listopada, obchodzimy Dzień Pluszowego Misia. W tym dniu zaprośmy dzieci do radosnej zabawy z ich pluszowymi i bajkowymi przyjaciółmi – misiami. czytaj więcej>>

plastelina, klej, nożyczki, kredki, kolorowy papier, bibuła, wełna itp.), płyta CD z dowolnym tańcem

Na stołach połóż kartki z naklejonym serduszkiem. Zaproponuj rodzicom i dzieciom, aby zrobili dla siebie walentynkę: rodzice – dzieciom, dzieci – rodzicom. Można wykorzystać przygotowany materiał plastyczny. Zwróć uwagę, że serduszko ma być jedynie elementem kompozycji. Po skończonej pracy wręczamy walentynkę. Zaproponuj wszystkim taniec, rodzice i dzieci tańczą według własnej inwencji.

D. Walentynkowe Koło Fortuny

Pomoce dydaktyczne: Walentynkowe Koło Fortuny, duża kostka do gry, piosenka: "Jeśli jesteś wesoły", w: R. Domań, I. Biśto, J. Kaszyca, "Tańce, pląsy i zabawy przy muzyce dla dzieci w wieku przedszkolnym", Przedszkolak, Lublin 2003.

Zaproponuj zabawę w Walentynkowe Koło Fortuny. Chętne dziecko rzuca kostką, sprawdza, jaka cyfra wypadła. Z pola oznaczonego taką cyfrą odpina polecenie i wykonuje je. Dziecko rzuca kostką do momentu, aż wyrzuci cyfrę, która jeszcze nie wystąpiła. Następnie zaproponuj zabawę z piosenką Jeśli jesteś wesoły. Uczestnicy zabawy śpiewają piosenkę (lub słuchają jej) i gestami ilustrują jej treść. Wskazują na siebie, skaczą w miejscu, klaszczą, ćwiczą jak pajacyk, idą w miejscu, tupią. Bawiący się mogą sami wymyślić czynności do kolejnych zwrotek np. (jeśli jesteś wesoły, to tańcz, płyń, pstrykaj itp.)
 
E. Czarodziejski podarunek

Pomoce dydaktyczne: „prezent”, niespodzianki dla rodziców, odtwarzacz CD, płyta, wiersz: "Uśmiech czyni czarodziejem", w: "Obrazki z tęczą", Pomorze, Bydgoszcz 1987; piosenka: "Rom, pom, pom", w: D. Jagiełło, K. Jagiełło, "Piosenki, zabawy i tańce dla dzieci", La Costa, Otrębusy 1997

Poproś, aby rodzice i dzieci usiedli w dużym kole. Zaproponuj, aby goście posłuchali wiersza pt.: "Uśmiech czyni czarodziejem".

Uwaga: Może go przeczytać nauczycielka lub mogą go recytować dzieci, jeśli nauczyły się go na pamięć w czasie zajęć.

Powiedz, że przygotowałaś prezent, który każdy będzie mógł podarować osobie siedzącej obok. Ponieważ jest on bardzo delikatny, kruchy – trzeba go wręczać bardzo ostrożnie, delikatnie. Zacznij pierwsza, mówiąc np., że ofiarujesz dobroć, miłość, radość lub serdeczność, aby pokazać, że nie musi to być jakaś konkretna rzecz, konkretny prezent. Kiedy wszyscy przekażą sobie podarunek, rozdaj dzieciom przygotowane niespodzianki i wręczcie je rodzicom. Na zakończenie spotkania podziękuj za wspólną zabawę i zaproponuj taniec przy piosence "Rom, pom, pom" (punkt IV). Słowa piosenki podpowiedzą, co należy robić w czasie tańca.

Anna Kałużny

mgr pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego, długoletni nauczyciel wychowania przedszkolnego
Marta Misztela

nauczyciel dyplomowany wychowania przedszkolnego, doradca metodyczny wychowania przedszkolnego


Fragment scenariusza pochodzi z poradnika „Uroczystości i imprezy w przedszkolu
 

Wasza ocena: 2.3
Oceń:
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Instytut Raabe - Szkolenia dla nauczycieli Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek
Eksperci w Oświacie 2010. Copyright by Dr Josef RAABE Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
Realizacja: Ideo Powered by: CMSEdito