W tym miesiącu w szkole

Ładowanie…

Zobacz więcej »

Kalendarz oświatowy
2014 - Październik
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
 
   
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   

W tym miesiącu pamiętaj o:

zobacz wszystkie wydarzenia

Ksiegarnia taniej

Edukacja Wczesnoszkolna

 
Zabawy integracyjne
05.01.2012

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcji – zabawy integracyjne

Rekiny i tratwa
Rozłóż na podłodze duży arkusz szarego papieru pakowego. Powiedz uczniom, że są rozbitkami na oceanie, a papier to ich tratwa ratunkowa. Poproś, aby na niej stanęli (papier powinien być tak duży, żeby każdy mógł swobodnie znaleźć na tratwie miejsce). Wyjaśnij, że rozbitkowie dryfują przez ocean w poszukiwaniu suchego lądu. Ale oto właśnie podpłynęło do nich stado rekinów i niszczy ich tratwę. Rozbitkowie muszą zadbać o to, żeby nikt z tej tratwy nie wypadł. Rekina nie wolno dotykać, bo kto go dotknie, zostanie natychmiast pożarty.

Zacznij krążyć wokoło tratwy i obrywaj jej kawałki. Zadaniem uczestników jest takie ustawianie się i wzajemne podtrzymywanie, by nikt nie został wypchnięty poza tratwę. Warto doprowadzić zabawę do momentu, kiedy utrzymanie się na tratwie wymaga współpracy grupy. Na zakończenie „odczaruj” sytuację, mówiąc, że ty już nie jesteś rekinem, a dzieci już nie są rozbitkami.

Indywidualizacja pracy z uczniem zależnie od SPE

  • Uczniowie z uszkodzonym narządem ruchu, uczniowie z uszkodzonym narządem wzroku. Bardzo ważne jest zadbanie o bezpieczeństwo dzieci podczas zabawy. Warto zapytać uczniów z niepełnosprawnością, jakie miejsce na tratwie byłoby dla nich najlepsze, żeby nie czuli się przygnieceni, kiedy powierzchnia tratwy będzie się zmniejszać, i żeby nie groziło to wypadnięciem z tratwy. Nauczyciel może również zapytać, jak koledzy i koleżanki mogą zadbać wzajemnie o swoje bezpieczeństwo.
  • Uczniowie z ADHD, uczniowie z zaburzeniami zachowania. Nauczyciel może powierzyć takiemu dziecku dodatkowe zadanie. Może mianować je kapitanem statku, który ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoich pasażerów. Wzmocni tym samym poczucie odpowiedzialności za grupę, ponieważ jest to rodzaj „indywidualnego kontraktu”. W przypadku tych dzieci warto zadbać po zakończeniu zabawy o chwilę wyciszenia. Nauczyciel może powiedzieć, że właśnie resztka tratwy dopłynęła bezpiecznie do brzegu, wszyscy siadają na plaży (czyli na podłodze), zamykają oczy i wsłuchują się spokojnie w szum fal (włącz płytę relaksacyjną z nagranymi odgłosami morza).
  • Uczniowie z autyzmem. Kontakt z grupą blisko stojących, opierających się o siebie dzieci może być nie do zniesienia w przypadku dziecka z autyzmem. Żeby go nie narażać na dyskomfort, nauczyciel może zaprosić tego ucznia do odegrania roli rekina – będzie razem z nauczycielem odrywał kawałki papieru, na którym stoją dzieci.


Łapanie ogona smoka
Zabawa wymaga miejsca na środku sali. Poproś uczniów, by podzielili się na dwa zespoły. Każdy zespół ustawia się w rzędzie (jedno dziecko za drugim). Uczniowie łapią się za biodra. Pierwsza osoba w każdym rzędzie jest korpusem smoka, a pozostałe jego ogonem. Obydwa smoki (pierwsza osoba z każdego rzędu) próbują złapać koniec ogona przeciwnika (czyli ostatnią osobę). Cały ogon dba o to, by chronić się przed złapaniem końcówki ogona. Rząd w żadnym momencie nie może się rozpaść – dzieci nie mogą się puścić.

Indywidualizacja pracy z uczniem zależnie od SPE

  • Uczniowie z uszkodzonym narządem wzroku lub słuchu najlepiej aby stali bliżej początku rzędu (nie jako pierwsza osoba, ale jako druga, trzecia) – są wówczas prowadzone przez inne osoby, a początek rzędu daje gwarancję, że ruch nie będzie zbyt gwałtowny.
  • Uczniowie z uszkodzonym narządem ruchu. Jeśli dziecko porusza się na wózku inwalidzkim, wówczas może zostać ustawione jako pierwsze, za nim powinno się znaleźć takie dziecko, które dobrze radzi sobie z prowadzeniem wózka, a równocześnie zachowuje dbałość o bezpieczeństwo niepełnosprawnego ucznia. Wówczas tułów smoka tworzy dwuosobowy team z przodu (jedno dziecko prowadzi wózek i nadaje kierunek, dziecko na wózku próbuje złapać koniec ogona), a pozostałe dzieci są ogonem. Jeśli natomiast w grupie jest dziecko poruszające się o kulach lub mające kłopoty z chodzeniem – lepiej zrezygnować z prowadzenia tego rodzaju gry.
  • Uczniowie z autyzmem. Ważne będzie ustawienie takiego dziecka z przodu rzędu, gdzie ruch jest mniej gwałtowny, między uczniami, których dotyk jest dla dziecka akceptowalny. Warto również takiemu dziecku dokładnie wyjaśnić, jaki rodzaj ruchu będzie wywoływała ta zabawa, i zapytać, czy jest gotowe wziąć w niej udział. 
  • Uczniowie z ADHD. Dziecko może stać na końcu rzędu – jego energia będzie dobrze spożytkowana. Natomiast po zakończeniu zabawy warto, by nauczyciel „odczarował” sytuację (już nie jesteście smokami, jesteśmy w klasie i powracamy do ustalonych przez nas wspólnie zasad zachowania się na lekcji). Żeby pomóc się wyciszyć, może zaproponować proste ćwiczenie oddechowe, np. wdech z unoszeniem się na palce, wydech z opadaniem w dół – powtórzone trzy razy.


Cebula
Poproś dzieci, aby stanęły w dwóch równolicznych kręgach. Możesz wcześniej przypomnieć, ile osób jest dziś obecnych w klasie, i zapytać, ile dzieci powinno znaleźć się w każdym z kręgów. Dzieci ustawiają się twarzami do siebie (tworzą pary). Ich zadaniem będzie wykonywanie twoich poleceń, po każdym z nich wewnętrzne koło przesuwa się w prawo o dwie osoby.
Poproś dzieci, aby najpierw podały sobie dłonie i przywitały się z kolegą, koleżanką stojącą naprzeciwko. Kolejno możesz podawać różne zadania:

  • ukłońcie się sobie,
  • powiedzcie swoje imiona,
  • powiedzcie sobie coś miłego,
  • zapytajcie się, co jedliście na śniadanie itp.

Zabawę można kontynuować zależnie od czasu, którym dysponujemy np.: do momentu przejścia całego okrążenia przez wewnętrzne koło. Zakończ, prosząc o zajęcie swoich miejsc.

Indywidualizacja pracy z uczniem zależnie od SPE
Jeśli w grupie znajdują się także dzieci z dysfunkcjami w sferze ruchowej lub mające zaburzenia mowy, należy zaproponować innym dzieciom, aby zadbały o maksymalne włączenie tej osoby do zabawy poprzez podchodzenie do niej, wyciąganie ręki i branie jej za rękę, mówienie do niej nawet, gdy ona nie może zrozumiale odpowiedzieć.

W przypadku dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim należy zwrócić uwagę, aby wypowiadane polecenia były krótkie, zrozumiałe, powtórzone w miarę potrzeby. Warto zachęcić osobę będącą w parze z takim dzieckiem do pomocy w wykonywaniu zadania.

Katarzyna Leśniewska, Katarzyna Stępniak

 

Arkusze obserwacji, scenariusze lekcji, karty pracy dla dzieci z SPE znajdziesz w poradniku Specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci w kl. I–III szkoły podstawowej
 

Zainteresował Cię artykuł?

Chciałbyś otrzymywać podobne treści jako pierwszy?
Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dwa razy w miesiącu otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach.

Adres e-mail*:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Wydawnictwo Raabe Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Młynarskiej 8/12, 01-194 Warszawa, w celach marketingowych, a w szczególności zgadzam się na otrzymywanie informacji handlowej przesyłanej drogą elektroniczną. Mam prawo do wglądu i poprawiania moich danych osobowych.
Wasza ocena: 5.0
Oceń:
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Instytut Raabe - Szkolenia dla nauczycieli Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek
Eksperci w Oświacie 2010. Copyright by Dr Josef RAABE Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
Realizacja: Ideo Powered by: CMSEdito

Warning: mkdir() [function.mkdir]: No such file or directory in /var/www/www.raabe.com.pl/inc/error.inc.php on line 36

Warning: chmod() [function.chmod]: No such file or directory in /var/www/www.raabe.com.pl/inc/error.inc.php on line 37

Warning: fopen(gfx/_logs/error_2014_10.xml) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.raabe.com.pl/inc/error.inc.php on line 58

Warning: mkdir() [function.mkdir]: No such file or directory in /var/www/www.raabe.com.pl/inc/error.inc.php on line 36

Warning: chmod() [function.chmod]: No such file or directory in /var/www/www.raabe.com.pl/inc/error.inc.php on line 37

Warning: fopen(gfx/_logs/error_2014_10.xml) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.raabe.com.pl/inc/error.inc.php on line 58