W tym miesiącu w szkole

Ładowanie…

Zobacz więcej »

Kalendarz oświatowy
2014 - Październik
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
 
   
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   

W tym miesiącu pamiętaj o:

zobacz wszystkie wydarzenia

Ksiegarnia taniej

Wychowanie

 
kontrakt z uczniem
12.08.2011

Kontrakt z uczniami jako sposób na uporządkowanie relacji w klasie

Podczas zajęć szkolnych zauważamy, że zachowania uczniów klasy są niespójne, brakuje swoistego porządku w relacjach i toku wspólnego uczenia się. Często w relacjach między uczniami a nauczycielem pojawiają się napięcia, także między samymi uczniami. Ich następstwem, jako nieudolną próbą rozwiązywania, bywają swoiste przepychanki słowne lub wymyślane przez nauczyciela na bieżąco rozwiązania. W efekcie nauka w takiej klasie jest zakłócona, a klasa jako grupa społeczna nie integruje się. Takie sytuacje są właśnie wynikiem braku wcześniejszego umówienia się co do zasad, jakie powinny regulować życie grupy czy klasy.

 

Warto posłużyć się kontraktem porządkującym, który od początku istnienia grupy określi normy regulujące życie klasy jako grupy społecznej. Zakres takiego kontraktu obejmuje zasady funkcjonowania uczniów podczas pracy na lekcjach, a przede wszystkim kształt relacji z innymi.

Należy pamiętać, że w kontrakcie porządkującym nie umieszczamy zapisów dotyczących zasad, które reguluje regulamin szkolny.

Przyczyny konfliktów między klasą a wychowawcą

Zdarza się, że wychowawca, który rozpoczyna pracę z klasą pierwszą, już na starcie nie może dojść do porozumienia z jej członkami. Dzieje się tak, gdy wychowawca przyjmuje rolę lidera destrukcyjnego: kontrolującego i narzucającego swoje rozwiązania. czytaj więcej>>

Regulamin jest dokumentem zawierającym normy życia w szkole jako instytucji. Natomiast przedmiotem kontraktu są zasady regulujące funkcjonowanie w relacjach interpersonalnych i pracę w grupie. W kontrakcie spisujemy to, co może nam jako nauczycielowi i uczniom przeszkadzać.

Zasady tworzenia kontraktu porządkującego:

  • W tworzeniu kontaktu uczestniczą wszyscy uczniowie oraz wychowawca klasy.
  • Nauczyciel oraz uczniowie wyrażają swoje oczekiwania odnośnie kształtu relacji zachowań podczas lekcji.
  • Zapisy kontraktu powstają w wyniku negocjowania nauczyciela z uczniami.
  • Kontakt powinien zawierać maksymalnie 6–8 punków. Zbyt duża ilość norm sprawia kłopoty w ich zapamiętaniu, przyswojeniu, a co za tym idzie, stosowaniu w praktyce.
  • W ostatecznym formułowaniu reguł staramy się unikać negujących sformułowań w stylu: nie należy…, nie będziemy….
  • Zapisy staramy się redagować w formie zaleceń. Negacja zawiera w sobie zakaz, bez kreowania pożądanego zachowania. Dlatego zamiast zapisu Nie przerywany wypowiedzi innych, lepiej użyć sformułowania W trakcie dyskusji mówimy po kolei.
  • Jeżeli nauczyciel uzna, że potrzebne jest złożenie na kontrakcie podpisów, wszyscy to robią.
  • Respektowanie kontraktu dotyczy także nauczycieli pracujących z tą klasą.
  • Spisany kontrakt wymaga okresowego omawiania jego realizacji, trudności w stosowaniu i ewentualnych modyfikacji zapisów.

 
Korzyści z posiadania kontraktu porządkującego

Dla nauczycieli:

  • mają okazję do bliższego poznania swoich uczniów,
  • Wychowanie na tak – prosty sposób na podmiotowość

    Wychowywanie przez afirmację opiera się na prostym założeniu – to, jak myślimy, przekłada się na to, co robimy, ponieważ: Nasze życie jest tym, co zeń uczynią nasze myśli. A zatem pesymizm i negatywna informacja mogą wywołać albo bierność, albo brak wiary w osiągnięcie sukcesu. czytaj więcej>>

  • stworzony dokument pozwoli zadbać o dyscyplinę na lekcji,
  • może być przywoływany w sytuacjach trudnych,
  • mogą komunikować uczniom swoje potrzeby i oczekiwania,

 
Dla uczniów:

  • mają świadomość jasności oczekiwań wobec nich,
  • przyjęcie norm daje poczucie spójności i tożsamości grupowej,
  • kontrakt sprzyja budowaniu bezpieczeństwa w szkole,
  • może być przywoływany w sytuacjach trudnych,
  • wzmacnia poczucie podmiotowego traktowania.


Wielu nauczycieli praktykuje spisywanie kontraktów z uczniami. Nie ograniczajmy się jednak jedynie do stworzenia dokumentu i powieszenia go. Pamiętajmy, by wykorzystywać go w codziennej praktyce.

Bogdan Jankowski

Jak sobie radzić z agresją w szkole? Jak pracować z trudną klasą?
Weź udział w I Ogólnopolskiej Konferencji Wychowawców, Pedagogów i Psychologów „Sytuacje trudne w szkole”

Zainteresował Cię artykuł?

Chciałbyś otrzymywać podobne treści jako pierwszy?
Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dwa razy w miesiącu otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach.

Adres e-mail*:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Wydawnictwo Raabe Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Młynarskiej 8/12, 01-194 Warszawa, w celach marketingowych, a w szczególności zgadzam się na otrzymywanie informacji handlowej przesyłanej drogą elektroniczną. Mam prawo do wglądu i poprawiania moich danych osobowych.
Wasza ocena: 5.0
Oceń:
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Instytut Raabe - Szkolenia dla nauczycieli Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek
Eksperci w Oświacie 2010. Copyright by Dr Josef RAABE Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
Realizacja: Ideo Powered by: CMSEdito